ETM 3204 Land Use Planning​ - ASSIGNMENT Answer

09:48 Unknown 0 Comments

Click Below Link For Details



“The best way to predict the future is to invent it.” -​ Immanuel Kant

“Land use planning means to create a fair and efficient use of land that helps shape and protect the quality of our towns, cities and countryside and facilitate or promote developments which are of a high quality and sustainable”. - ​Tiesdell and Allmendinger. 

From the above statements, explain the ​problems in Land Use Planning​. You are given three (3) main problems in Land Use Planning. You are required to explain in details each problem and you may choose any case study (in Malaysia) as a reference and supporting your explanation. Other than that, you should choose and explain one (1) case study (around the world) that can be the best example of Successful Land Use Planning.

Problems in Land Use Planning: 
a. Increase in population 
b. Environment issues 
c. Traffic congestion 






 
Increase Population
http://www.jpbdselangor.gov.my/Laporan/RSN_Selangor/laporan-tinjauan/A2.0_PendudukTinjauan.pdf

Mengatasi kesesakan lalu lintas di bandar tanpa membina jalan raya


Apa itu kesesakan lalu lintas?
Kesan-kesannya terhadap social, ekonomi dan persekitaran
Penyelesaian
case study in malaysia

Apa itu kepadatatan populasi ?
Kesan-kesannya terhadap social, ekonomi dan persekitaran
Penyelesaian
case study in malaysia
Apa itu masalah persekitaran akibat perancangan tidak teratur?
pencemaran air
pencemaran udara

Umum mengetahui pembangunan yang pesat menyumbang pelbagai

impak negatif seperti peningkatan suhu, kemerosotan sumber bekalan air, gangguan
kepada habitat haiwan, perubahan iklim yang tidak menentu, dan kemerosotan proses
kejadian hujan khususnya ekoran kemusnahan hutan semula jadi
Pengaruh
hutan terhadap suhu persekitaran, sistem saliran, dan komponen ekosistem lain jelas
saling berkait. Sebarang bentuk gangguan terhadap salah sebuah komponen ini akan
memberi kesan negatif kepada komponen lain
Kesesakan merupakan antara permasalahan yang melibatkan jalan raya. Kebiasaannya, kesesakan terjadi di jaringan pengangkutan daratan yang melibatkan jalan raya.

Kesesakan juga ialah ketidakupayaan untuk bergerak dengan lancar. Ia merupakan fenomena dimana barisan panjang kenderaan yang bergerak secara perlahan-lahan atau berhenti di jalan raya. Kesesakan lalu lintas disebabkan oleh konflik di antara pelbagai jenis trafik seperti kereta, trak, bas atau pejalan kaki dan kawalan trafik yang tidak digunakan dengan cekap.

Punca- Punca 
kesesakan lalu lintas berlaku disebabkan oleh barisan kenderaan menjadi panjang di sepanjang perjalanan dan kenderaan tidak dapat bergerak dengan lancer disebabkan halangan tertentu. Antara bentuk-bentuk halangan yang wujud ialah persimpangan dan lampu isyarat yang mempengaruhi kelengahan, kemalangan jalan raya, banjir kilat dan juga penyelenggaraan jalan raya.

Perancangan jalan raya yang tidak cekap
Wujud persimpangan dan lampu isyarat yang mempengaruhi kelengahan
sistem jalan raya tidak dapat menampung isipadu trafik pada kelajuan yang memadai.


Kawalan trafik yang tidak diguna dengan cekap 
kewujudan polis trafik untuk mengawal trafik pada masa peak hour terutamanya di persimpangan dan kawasan yang ada banyak lampu isyarat
 


Menurut Bruton (1982), kesesakan lalu lintas boleh menimbulkan ketidakselesaan dan masalah emosi (marah, runsing dan tekanan fikiran) yang boleh mengganggu penumpuan pemandu di jalan raya dan seterusnya menyebabkan kejadian kemalangan. Kepadatan pergerakan kenderaan boleh juga menyebabkan berkumpulnya bahan pencemaran daripada ekzos kenderaan dalam ruang bandaraya. Kepadatan pergerakan kenderaan berlaku apabila orang ramai mempunyai destinasi yang sama. Masalah kebolehsampaian kenderaan ialah kerana pertambahan pergerakan kenderaan yang tidak lancer dan kelemahan infrastruktur jalan raya. Selain itu, kurangnya laluan trafik yang sistematik yang menimbulkan konflik antara pejalan kaki dengan kenderaan bermotor dan antara kenderaan dengan kenderaan sendiri.

Pembangunan berorientasikan transit
Bagi kebanyakan bandar-bandar besar, kereta persendirian merupakan mod utama pengangkutan. Ini bermakna setiap orang akan memandu kereta masing-masing untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Dengan membina projek perumahan berkepadatan tinggi dalam jarak berjalan kaki daripada sistem transit sedia ada seperti LRT, Monorail dan MRT, kita boleh mengga­lakkan penggunaan pengangkutan awam dan mengurangkan jumlah kenderaan persendirian di jalan raya semasa waktu puncak.

Kemudahan pengangkutan awam
Mewujudkan laluan khas untuk bas/teksi di jalan raya membolehkan kenderaan awam membawa orang ramai daripada titik A ke titik B dengan lebih cepat. Walau bagaimanapun, sekiranya laluan bas/teksi ditambah, kita akan kehilangan satu laluan kereta. Model perisian boleh membantu menganalisis jaringan transit secara keseluruhan untuk mensimulasikan jumlah kenderaan yang boleh ditampung oleh laluan tertentu sekiranya sistem tersebut dilaksanakan dan masa yang boleh dijimatkan dalam perjalanan harian.

Tol harga sesak
Sistem harga sesak yang berjaya dilaksanakan di Singapura dan London telah membantu bandar raya untuk meningkatkan kapasiti jalan raya sedia ada. Dengan mengenakan tol kepada pengguna untuk memandu ke pusat bandar, ia mewujudkan insentif untuk berkongsi kereta. Sudah tentu, orang ramai masih boleh memandu sendiri jika mereka sanggup membayar. Walau bagaimanapun, ini merupakan dasar yang boleh digunakan untuk mengurangkan kemahuan orang ramai memandu kenderaan sendiri.

Perkhidmatan perkongsian basikal
Basikal tidak mengambil ruang yang banyak seperti kereta. Oleh itu, kita dapat memuatkan lebih banyak basikal berbanding kereta dalam mana-mana laluan jalan raya. Walaupun peningkatan jumlah penunggang basikal akan mengambil ruang jalan yang sedia ada untuk mewujudkan lorong basikal, laluan ini biasanya hanya separuh lebar berbanding laluan kereta. Skim perkongsian basikal boleh membantu mengga­lakkan orang ramai untuk me­nukar kereta mereka kepada mod pengangkutan alternatif ini. Sebagai manfaat sampi­ngan, basikal adalah baik untuk kesihatan penunggang dan untuk alam sekitar.


laporan tinjauan kajian rancangan struktur Negeri Selangor 2035


Click Below Link For Details


0 comments: